3 JANUARI 2024

Fem sociala medieinsikter att ta med dig in i 2024

Utvecklingen i sociala medier är snabb och det kan lätt kännas lite overwhelming att försöka hålla sig ajour med det senaste när det kommer till innehållstrender, nya format och algoritmer. För att hjälpa dig navigera i det sociala medielandskapet, har vi djupdykt i ämnet och sammanfattat några viktiga insikter för ditt arbete i sociala medier under 2024.

Insikt 1 – Sociala medier är de ungas nya Google

Sociala medier har alltmer kommit att bli det nya Google, när det kommer till hur användare väljer att söka efter information. Sökfunktionerna i de sociala plattformarna fortsätter att utvecklas och användarna är inte sena att haka på. Det märks särskilt i generation Z, där hela 40 procent i första hand vänder sig till sociala medier när de söker information om varumärken, produkter eller tjänster. En sökstrategi bör därför ha en given plats i ditt företags strategi för sociala medier 2024.

Insikt 2 – Fortsatt viktigt att hitta rätt visuellt och snabbt göra intryck

47 sekunder. Så länge orkar i genomsnitt användaren behålla sin koncentrationsförmåga, om du först lyckas fånga dennes intresse vill säga. Mer än 90 procent av allt som vi ser i sociala medier läser vi inte, vi granskar bara. Det krävs idag ganska mycket för att användaren ska gå från att bara scrolla förbi eller granska, till att verkligen ägna en stund av sin dag åt att titta på och ta del av ditt innehåll. Det är därför viktigt att du snabbt fångar användarens intresse och utrycker vad du vill berätta. Korta videoklipp fungerar fortsatt bra och video är i det närmaste ett måste i sociala medier, även 2024.

Insikt 3 – Engagemanget förändras och med det också din mätning och dina mål

Att mäta engagemanget hos användarna har alltid varit viktigt, men att skapa och driva engagemang i sina målgrupper via sociala kanaler blir allt svårare. Statistik visar att engagemanget minskat under 2023. Att till exempel gilla eller dela Facebook-inlägg, är det allt färre som gör. Istället väljer användarna att dela innehåll med andra genom privata meddelanden, vilket gör det svårare att mäta effekten. En lägre engagemangsgrad behöver dock inte nödvändigtvis innebära en negativ trend när det kommer till ditt innehåll. Engagemanget kan finnas precis som tidigare, men inte märkas lika tydligt genom delningar och gilla-markeringar. Vårt tips inför 2024, är att fundera över om du ska fortsätta att mäta engagemang på samma sätt som du gjort tidigare eller om du bör börja mäta på nya sätt. Kanske behöver du hitta nya nyckeltal att följa eller justera dina mål och förväntningar efter utvecklingen.

Insikt 4 - Ständigt ökad konkurrens om annonsplatser i slutet av året

November och december har alltid fått en stor del av företagens marknadsföringsbudget. De senaste åren går det att se en trend, där en allt större andel av budgeten läggs på synlighet i just sociala medier. Det innebär att konkurrensen om annonsplatser ökar under de här månaderna och att effekten nästan alltid blir både lägre och kostar mer. Å andra sidan bidrar detta till att pressa ned priset på annonsering under andra av årets månader, vilket skapar en mer kostnadseffektiv annonsering då. Ett sätt att möta utmaningarna kring fördelningen av marknadsföringsbudgeten, är att inte satsa nästan allt under några få månader, utan försöka synas kontinuerligt över hela året.

Insikt 5 - Metas betalversion är inte nödvändigtvis dålig för ditt företag

I höstas släppte Meta en betalversion av Facebook och Instagram, vilket innebär att du som användare kan betala för att få en reklamfri variant av plattformarna. Det här fick både privata användare och annonsörer att höja på ögonbrynen, men vi ser ännu inga större konsekvenser för dig som annonserar via Meta. Få användare har bytt till betalversionen eller valt att lämna för att de behöver göra ett aktivt val. Det kan ju också vara så att de som är villiga att betala för en reklamfri version, inte är särskilt mottagliga för reklambudskap ändå. Utvecklingen kan ses som nödvändig för Metas fortsatta finansiering och för fortsatt effektivitet i annonseringen för de företag som annonserar på Metas plattformar. Meta behöver möta den allt hårdare lagstiftningen kring användarnas integritet och samtidigt möta annonsörernas krav på målgruppsinställningar och mätning av effekterna av sina investeringar. Det är en ekvation som inte är helt enkel att lösa och betalversionen är en del av lösningen, även om vi kan vänta oss att få se fler åtgärder från Metas håll de närmaste åren.

Vill du få ut mer av företagets närvaro i sociala medier?

Då är du varmt välkommen upp till oss. Vi håller till en trappa upp i det gamla Turistbyråhuset på Rådhusgatan 44, vid Åhléns. Du kan också ringa eller mejla oss, så hörs vi på det sätt som passar dig bäst. Vi kan bland annat hjälpa till genom att ta fram en strategi för att ditt företag ska lyckas bättre i sociala medier, skapa spännande innehåll till ditt flöde eller sköta de sociala kanalerna åt dig.

De senaste nyheterna från oss