1 MARS 2024

Så SEO-anpassar du dina webbtexter

Inom sökordsoptimering har texter länge varit centrala, men med tiden har sättet att jobba med sökordsoptimering i texter förändrats en hel del. Det finns med andra ord olika teorier att förhålla sig till när det kommer till sökmotoroptimering. Förut handlade det mest om att skriva texter som innehöll sökordet så många gånger som möjligt, men idag handlar det mer om att skapa intressanta och relevanta texter. Här ger vi några konkreta tips på vad du själv kan göra för att förbättra SEO-anpassningen i dina webbtexter.

Allt börjar med dina sökord

Först av allt, om du inte redan gjort det, så behöver du välja dina sökord. Det vill säga de ord som ditt företag vill associeras med när människor söker på Google. Här är ett tips att fundera över vilka geografiska områden som är viktiga för ditt företag och viktigast av allt- få med ditt företagsnamn. Tumregeln när du väljer sökord är att inte vara för generell och inte heller för specifik.

SEO-anpassa texterna så här

  • Implementera dina sökord genom att använda dem i H1, H2, meta-titlar, meta-beskrivningar och URL:er.
  • Sikta på att ha med dig sökordet cirka 8 gånger inom ramen av en text på 350-700 ord.
  • Ha lite text högre upp på sidan och mer längre ner för de som vill fördjupa sig, alternativt dela upp texten i segment.
  • Se till att texterna på dina olika landningssidor inte är för lika varandra. Då kan Google ha svårt att avgöra vilket sökord som hör till vilken landningssida.
  • Se över dina interna länkar. Om du nämner ett sökord på en sida som egentligen hör till en annan landningssida, gör en textlänk av ordet som leder till den rätta sidan.

Följ upp med hjälp av analysverktyg

När du har gjort detta och det har gått ett tag så är det smart att använda ett analysverktyg så som Google Analytics för att följa upp ditt arbete och se om den organiska trafiken har ökat över tid. Om den har det kan det vara en indikation på att din sökmotoroptimering fungerar.

Vill du ha hjälp att SEO-anpassa din webbplats?

Då är du varmt välkommen att höra av dig. Ring, mejla eller kom förbi vårt kontor på Rådhusgatan 44, så hörs vi på det sätt som passar dig bäst. Vi kan bland annat hjälpa till att komma igång med användningen av olika analysverktyg eller sökmotoroptimera din webbplats.

De senaste nyheterna från oss