11 MARS 2024

3 tips på hur du kan öka företagets digitala synlighet

Det behöver inte vara särskilt svårt eller kostsamt att förbättra den digitala synligheten för ditt företag. Att finnas på Google till exempel, kan vara hela skillnaden om din målgrupp väljer att besöka just ditt företag framför ett annat. Här tipsar vi om tre stycken gratisverktyg som du kan använda för att förenkla för dina målgrupper att hitta till just ditt företag.

Registrera en Google företagsprofil

Varje dag genomförs otaliga sökningar på internet, och Google är navet för dessa sökningar. Genom att vara synlig på Google, kan ditt företag dra nytta av målgruppens köpintentioner och omvandla dem till konverteringar. Det är helt gratis att registrera en företagsprofil och att finnas på Google kan vara hela skillnaden om din målgrupp väljer att besöka just ditt företag framför ett annat vid exempelvis en genomresa i ditt geografiska område.

När en potentiell kund gör en snabb sökning efter ”närmaste däckverkstad”, ”café i närheten” eller ”skogsrådgivare Jämtland”, vill du vara det första alternativet som dyker upp inom ditt affärsområde. Att ha en optimerad företagsprofil på Google Maps och Google-sökningar kan göra just detta möjligt.

I företagsprofilen uppger du information om vad ditt företag är verksam inom, besöksadress och öppettider. Genom att lägga till bilder i företagsprofilen förstärker du närvaron ytterligare.

Registrera ett Google Analytics-konto

Google Analytics är ett analysverktyg som du kan använda för att se hur trafiken till din webbplats ser ut och vilka sökord som personer sökt på innan de klickat sig vidare till din webbplats. Att registrera ett GA-konto är helt gratis.

Registrera ett Google Search Console-konto

Precis som Google Analytics är Google Search Console också ett analysverktyg, men till skillnad från GA så används GSC till att titta på intern information om din webbplats. Du kan exempelvis se hur många interna länkar du har på din webbplats och vilka andra hemsidor som länkar till just din webbplats.

Genom att ha både GA och GSC och integrera dina konton med varandra kan du därefter analysera din hemsida och förbättra SEO:n och användarvänligheten på din webbplats.

Vill du ha hjälp att förbättra företagets digitala synlighet?

Då är du varmt välkommen upp till oss. Vi håller till en trappa upp i det gamla Turistbyråhuset på Rådhusgatan 44, vid Åhléns. Du kan också ringa eller mejla oss, så hörs vi på det sätt som passar dig bäst. Vi kan bland annat hjälpa till att implementera sökord på din webbplats och SEO-anpassa webbplatsens texter.

De senaste nyheterna från oss