Start / Kunder / LF Jämtland

LF Jämtland: Kärleken till det som är hemma

LF är ett av landets starkaste varumärken och i länet är varannan jämte och härjedaling kund och dessutom delägare. Ett fint förtroende att få, som också innebär utmaningar i kommunikationsarbetet. Med en bredd av tjänster och en målgrupp bestående av såväl privatpersoner som företag – går det att nå ut till alla och samtidigt in i hjärtat hos var och en?

LF Jämtland är ett av 23 länsförsäkringsbolag spridda över hela landet. Alla möter de sina kunder under samma varumärke, oavsett var de har sin geografiska tillhörighet. Samtidigt har varje länsbolag sin egen unika historia, kultur och lokala särprägel som gör att de alla skiljer sig från varandra.

Lokala i en nationell kontext

Det är en utmaning att få den nationella kommunikationen att hänga ihop med den lokala. Sömlöst, men utan att tappa den lokala prägel som är så viktig att värna om.

Det är också en utmaning att väcka varma och innerliga känslor kring komplexa tjänster inom ett område som bank, försäkring och fastighetsförmedling. Tjänster som av många främst ses som tråkiga och kostsamma måsten i vardagen.

Stor och bred målgrupp

Slutligen så är det både en ynnest och utmaning att ha en målgrupp som är så stor att den innefattar nästan alla. Oavsett ålder, kön, intressen och andra attribut som skiljer oss människor åt.

Med grunden i det som jämtarna och härjedalingarna har gemensamt

När vi fick uppdraget att skapa ett kommunikationskoncept och en bred varumärkeskampanj för LF Jämtland, valde vi att titta på vad som förenar människorna i målgruppen. Jämtarna och härjedalingarna. Att identifiera och fokusera på likheterna bortom olikheterna för att hitta en stadig grund att stå på i kommunikationen.

Vi fann att en av få saker som alla i målgruppen har gemensamt, är att de bor och lever i Jämtland och Härjedalen. Eller lever sitt bästa liv när de besöker sina fritidshus här. I den gemensamma kärleken till det som är hemma, tog vi avstamp när vi sedan arbetade fram det kommunikationskoncept som vi har jobbat med tillsammans sedan 2019.

Bred varumärkesbyggande kampanj

Det nya kommunikationskonceptet ”Kärleken till det som är hemma” mynnade ut i en bred varumärkesbyggande kampanj som omfattade filmer som spreds via sociala kanaler, visades som bioreklam och i den fysiska miljön där anställda och kunder möts i vardagen. Filmerna kompletterades med skyltning, kampanjsidor och innehåll till webbplatsen, digital och tryckt annonsering samt en serie inlägg i sociala kanaler under året.

Förankrat hos medarbetarna

En viktig del i allt varumärkesarbete är medarbetarna. Därför jobbade vi under året med att förankra konceptet hos de anställda, fånga upp bra tankar och få så många som möjligt att medverka i film och foto.

Det interna arbetet bidrog till att medarbetarna kände sig hemma i konceptet och en stolthet över budskapet och sin arbetsgivare. Många medarbetare valde under året att dela kampanjen i sina egna sociala flöden, vilket bidrog till den digitala spridningen.

Exempel ur kampanjen

Här nedan kan du se en av alla de varumärkesbyggande filmer som vi tagit fram som en del av kampanjen.

Kampanjen visades nära en miljon gånger i målgruppen och kommentarsfälten i sociala kanaler fylldes av kärlek under hela året

Varje jämte och härjedaling såg kampanjen i genomsnitt 7 gånger och responsen i målgruppen var positiv. LF Jämtlands flöden i sociala medier fylldes av kärlek under året, vilket inte bara bidrog till en lyckad kampanj utan också till att medarbetarna kände stolthet över den organisation som de alla är en del av. Kampanjmålen nåddes i tid och till en lägre kostnad än väntat.

Kampanjen blev början på ett långsiktigt samarbete. De senaste åren har vi gjort många projekt för LF Jämtland. Vi har till exempel bidragit med:

  • Strategi, reklam- och kommunikationskoncept
  • Copy och varumärkesbyggande texter
  • Filmproduktioner och animationer
  • Bioreklam
  • Digital och tryckt annonsering
  • Trycksaksproduktioner och skyltning

Vissa insatser är mindre och andra mer omfattande. Kanske har du sett några av de filmer vi skapat tillsammans i dina sociala flöden de senaste åren? Bor du i länet är chansen är stor.

Tillsammans har vi tagit fram fler än tjugo filmer och 2022 var LF Jämtland en av fyra finalister i kategorin ”Årets Marknadsförare” på Guldgalan. Priset går varje år till ett företag som inspirerat med kreativ kommunikation och vårt samarbete sågs som en betydande del i att de blivit nominerade. Ett kvitto på att det vi skapar tillsammans inte bara fungerar, utan också uppmärksammas och uppskattas av andra.

Finalplatsen var såklart inte bara glädjande för dem, utan också för oss som samarbetspartner. Självklart fanns vi på plats under galan för att heja fram våra kunder (och numera också vänner), hos LF Jämtland.

"Jag uppskattar verkligen hur enkelt och smidigt det är att arbeta med er. Som en bonus så har vi alltid roligt tillsammans också."

"LF Jämtland engagerar sig verkligen för att vi, våra barn, de äldre och alla andra länsbor ska känna sig trygga i livets alla skeenden. Därför känns det både viktigt, fint och otroligt roligt att vara delaktig i deras kommunikationsarbete."