Förpackningar med lokal förankring

Från den lilla chokladfabriken i norr till blomsterhandeln i söder och stormarknaden i väst. Om Åre hade behövt sättas på kartan så hade det varit klokt att göra det med det hållbara hantverket från Åre Chokladfabrik. Med praliner, bräck och kolor som inte bara smakar gott utan som gör gott på samma gång.

Strutar inspirerade av naturen

Idén om veganska praliner hade äntligen förverkligats. Efter flera års experimenterande för att få till en vegansk choklad lika god som den baserad på komjölk, hade Åre Chokladfabrik till slut tagit fram en hel kollektion nya, välsmakande munsbitar, men som alla saknade förpackningar. Vi fick därför uppdraget att designa nya pappersstrutar. Några av de veganska produkter där vi har stått för Idé & Design är:

  • Kaffe karamell
  • Northern delight
  • Hallonkola
  • Citronlakrits
  • Lakritskola.

Efter mycket positiv feedback från både återförsäljare och privatkunder har vi fortsatt designa förpackningar till Åre Chokladfabriks veganska produkter, däribland deras adventskalendrar.

Så tänkte vi

Få företag har en så tydlig lokal förankring som Åre Chokladfabrik. Därför var det självklart att både vi och dem ville att designen och motiven på de nya strutarna skulle vara inspirerade av naturen runt Åredalen. Tittar du noga på de olika strutarna kan du bland annat se Tännforsens vilda virvlar, islossningen på Åresjön och norrskenet som dansar på himlen.

Andra uppdrag

Samarbetet med den lilla chokladfabriken i Västjämtland slutar inte vid förpackningar. Vi har under många år agerat som deras externa kommunikationsavdelning vid behov, vilket innebär att vi har daglig kontakt med både ledning och anställda.

Vi har de senaste åren bland annat bistått chokladfabriken med:

  • Strategi & Analys
  • Innehållsproduktion
  • Sociala medier
  • Film och foto
  • Utbildning
  • Webbdesign
  • Webbutveckling.

Nyhetsbrev är en naturligt inslag i kommunikationen och står för en stor del av de insatser som leder trafik till deras hemsida och webbshop. Under förra året kunde vi se exempel på hur ett enda nyhetsbrev i kombination med ett inlägg i sociala medier ledde till nära 600 nya besök på hemsidan och ökade försäljningen med 64 000 kr – under loppet av just den dagen. Ett perfekt exempel på hur kombinationen av bra innehåll och rätt val av kanaler skapar synergieffekter och ger önskad effekt hos målgruppen.